Gecelerin kısalmaya başlamasının arifesi

Geçen gün burada yapılan konserde anarşist bir çocukla konuştuk. Türkiye’deymiş bu yaz 3 hafta boyunca. Türkiye’de alacağı tepkilere hazırlıklı gittiğini ama hiç kötü/milliyetçi bir tepkiyle karşılaşmadığını söyledi. Daha çok İzmir taraflarındaymış ve Diyarbakır’da. Ama çok küçük bir çevrenin içinde olduğunu söyledi Türkiye’de bulunduğu süre içerisinde. Otostop da çekmiş ve herkes Erdoğan’dan şikayet ediyormuş. Nerde bu oy verenler diye sordu. Neyse, biz de burada öyle milliyetçi tepkilere rastlamadığımızı söyledik. Burası çok küçük izole bir çevre. Milliyetçi insanlarla karşılaşmak isriyorsanız size gösterebilirim, buradan çıkmamız yeterli dedi. Bizim ülkemiz için de geçerli olabilir bu. Ama sanki biliyorlar tanıyorlar birbirlerini de mı milliyetçilik yapıyorlar?  Benedict Anderson demiş ki  yüz yüze iletişimin varolduğu topluluklar dışındaki tüm topluluklar hayalidir. Hayalidir çünkü en küçük milletin insanları bile topluluğun bireylerinin çoğunu tanımaz, bilmez ama hepsinin aklında topluluğun imgesi vardır. Ulus devletlerden önce milliyetçiliğin var olduğunu söylüyormuş Hobsbwan da.Ulusların olmadığı yerde onları icat ettiğini milliyetçiliğin.  (Berna Kurt‘un blogundaki yazılardır bunların kaynağı, iyi ki yazmış)

Böyle bir çerçeveden yaklaşabilirim diye düşünüyorum bu projeye, bir yönüyle. Halk dansları deyince çünkü milli birlik beraberliği kuvvetlendirici olması geliyor akla. Bu birliğin kuvvetlenmesi diğerini, ötekini dışarıda bırakıyor mu? Birileri içeride kalırken birileri dışarıda mı kalmış oluyor? Dans gerçekten milletlere mi ait yoksa coğrafyaya mı? Atabarı’nın ismi neden Atabarı? Bar Ermenice’de dans demek. Bar buranın da geleneksel dansı. Burada asıl soykırımın 1915’te değil Atatürk zamanında yapıldığı öğretiliyormuş resmi tarihte. Atatürk demek soykırım demekmiş. Yıllar boyunca soykırım dersleri işliyormuş çocuklar okullarında ve çok detaylı anlatılıyormuş dönemler. Hala soykırım müzesine gitmedim. Haftaya gidip buraya daha detaylı yazarım. Tarih müzesine de gitmek istiyorum, daha çok öğrenmek buranın anlatılan tarihini.Dansa gelecek olursak, bu geleneksel malzemeleri başka türlü kullanmak mümkün mü, yeni bir zemin, ayrıştıracak değil ama birleştirecek, üstündekilerin birbirini kesen, kıran değil birbirinin içine geçen çözünen -ebru çok kullanılıyormuş bu durumu anlatmak için- olduğu bir zemin.  Henüz hala çok okuyup çok düşünmedim bunlar üzerine, yavaş yavaş okuyorum. Önerileriniz olursa söyleyin de onları da okuyayım. Yarın sunum yapacağım, şu ana kadar aklımda oluşan şeyleri anlatmak projemi ve kendimi tanıtmak için. Az konuşup daha çok anlatabileyim diye bir video yaptım, yarın burada paylaşacağım.

img_4274

Ayrıca doğaçlama atölyeler yapmak için bir yer buldum kendime! Aslında çok yakınımdaymış hiçbir yere gitmeme gerek yokmuş. Düzenli gittiğim bir yoga salonu vardı burada, onlara sordum, kabul ettiler pazar günleri boşmuş. Yeni yılın ilk haftasından itibaren başlıyor olacak atölyeler. Eski atölyelerde alınmış notları düzenlemenin vakti geldi. Afiş yapayım dedim yine kareler dikdörtgenlerde kaldım. Şu afiş konusunda dörtgenlere gidiyor elim kolay diye midir nedir? Onca yıl tasarımı boşuna mı okudum?

Dörtgenler her yerde.

Ayrıca bildiğiniz gibi kış geldi buraya çoktan ve köpek çeşmeleri kapandı.

20161217_114448

Bu fotoğrafı da buraya ibret olsun diye koyuyorum. Hiç soğuk değilmiş güneş ne güzel ısıtıyor diye dışarıda güneşe selam seti yapayım dedim 5 gün sırt ve mide ağrılarımla uğraştım. Şimdi iyiyim. Eşek öldüren güneş neymiş anladım. Gökçen’in annesine selam olsun.

Bir de geçen gün Hrant Dink Vakfı’na seyahat bursuyla Türkiye’den gelen gazeticilerin yemeğine katılmıştık Gökçen’le. Geleneksel bir restorana gittik. Menüde tanıdık isimler vardı ve müzisyenler Turnam Gidersen Mardin’e türküsünü çaldılar. Sokaklarda da adını koyamadığım tanıdık ezgiler duyuyorum. Tepeye asılan lavaş Parajanov‘u hatırlatmadı değil.

 

Gecelerin kısalmaya başlamasının arifesi

Leave a Reply

