Sunum

Ben şimdi konuşarak hiç anlatamam ne diyeceğimi de bilmiyorum zaten, proje henüz çok başında, ben de ne çıkacağını bilmiyorum diye düşünüp en iyisi ben videoyla anlatayım kendimi dedim. Elimdekileri bir önüme koyayım derken ortaya hayastanum çıktı. İçime çok sinmemişti alıntılar falan bir garip oluyor gibi gelmişti. Sunumda hep birlikte izleyince ben de daha farklı hissettim. Sanırım insanlara dokunabildi video. Yaptığım bir videoyu insanlarla izlemek çok farklı oluyor. Onların hissi bana da geçiyor. Sıkıldılarsa ben de sıkılıyorum, etkilendilerse ben de etkileniyorum. Sunumda insanların kimi yerlerde bana katıldıklarını hissettim tepkilerinden, seslerinden, sözlerinden. Sınırın kapalı olması, hikayeler ve topraklarla ilgili kısım, aynı topraklardan gelme kısımları yakalayabildiğim tepkiler. Aslında insanları izlemek istesem de gözüm çoğunlukla filmde kaldı. Sonrasında bahçede halaylar, danslar…

Geçen hafta tanıştığım Ruzanna’dan bana biraz Ermenistan’dan filmler, müzikler, çizgi filmler önermesini istemiştim. Yazdığı notların içinden bugün Peleshyan‘ı izleyeyim dedim ve çok etkileyici buldum filmlerini. Böyle söylemek çok yavan kalıyor, birşeyler söz olarak canlanmadı kafamda, ama ne dediğini anladım, hissettim, duydum. Noi ve Seasonsı izledim. Özellikle Noi’un son sahneleri çok etkileyiciydi.Birbirlerine sarılan insanlar ve patlayan bombalar. Bir sürü yerde aa bak bu görüntüyü kullanabilirmişim kendi videomda, şurayı güzel anlatırmış dedim, belki devam ettikçe video o da katılır.

Kendisi çok güzel anlatmış yaptığı şeyi o yüzden Wikipedia’dan çeviriyorum.

“Bu benim mücadele ettiğim şey, hepimizin mücadele ettiği şey- her insanın, insanlığın. İnsanların yükselmeyi ve aşmayı dilemeleri, istemeleri. Her şeyi düşünüyordum. Bu film sadece yılın mevsimleri ya da insanların mevsimleri ile ilgili değil. O her şey. Eisenstein’ın montajı doğrusal, bir zincir gibi. “Distance montage” filmin etrafında bir manyetik alan yaratıyor. Bazen kendi yöntemimi montaj olarak adlandırmıyorum. Ben birliği yaratan bir sürece dahilim. Bir bakıma montajı ortadan kaldırdım. Montajı yıktım. Toplamda, filmlerimin birinin bütününde montaj yok, çarpışma yok, sonuç olarak montaj yok edildi. Eisenstein’da her element bir anlama geliyor. Bana göre bir sahne tek başına hiçbir anlam ifade etmiyor.  Sadece filmin bütünü bir anlam ifade ediyor. Bana göre “distance montage” evrenin hareketinin sırlarını aralıyor. Her şeyin nasıl yapılıp bir araya geldiğini hissedebiliyorum. Onun ritmik hareketini sezebiliyorum.”

Sanırım benim kurgulamayı algılayışım da biraz böyle, onunla karşılaştığım için çok sevindim, youtube’da bir sürü filmini bulabildiğim için de. Bu zamana kadar nasıl karşılaşmamışım?

Sunum

Leave a Reply

