nasıl çıkar performanslar?

Odtü Çağdaş Dans Topluluğu’na başladığım sene, Burcu dışında eskilerden pek düzenli gelen yoktu çalışmalara. Ne öğrendiysek ondan öğrendik sayılır. 🙂 Çoğumuz son senesinde olan birkaç arkadaş kendi kendimize topluluğa katılmıştık, tanışma toplantısı bile olmamıştı sanırım o sene, ya da biz ayarlamıştık belki. Burcu’yla birlikte çoğumuz da gitti mezun olup sene sonunda, yenileri geldi sonra. Ertesi sene bir performans çıkarmaya çalıştık. Eskilerden bir aktarım olmadığı için bir performans nasıl çıkarılır bilmiyorduk. O zamanlarda ve hala daha bir performans nasıl çıkarılır merak ediyorum. Evet biz bir şekilde çıkardık, farklı gruplar farklı şekillerde çalıştılar. Ama nasıl çıkarılıyor bu izlediğimiz gösteriler, performanslar? Nasıl çalışıyorlar, nereden yola çıkıyorlar, hangi yolu izliyorlar? Bunu merak ediyorum hep, yanımdaki koreografın el kitabı‘na rağmen. İzlenilen farklı yolları, farklı üretim biçimlerini merak ediyorum. Bir hareketin nasıl oluşturulduğunu, o hareketlerin nasıl bağlandığını, hikayenin nasıl oluştuğunu merak ediyorum. İzlediğimiz performansların nasıl üretildiğini bilemiyoruz hiç.

Bu blog belki becerebilirse biraz da bu yaratım sürecini anlatacak, bir projenin nasıl oluştuğunu. Şu an üzerinde çalıştığım projeden besleniyor bu blog, ama proje de blogdan. Burada yaşadıklarımdan, yazdıklarımdan. Yaptığım “hayastanum” videosu da blogun bir özeti gibiydi. Proje de öyle olacak belki. Bilmiyorum henüz.

Şu ana kadar bedenimle ilgilendim daha çok, zayıf kaslarımı, zayıf noktalarımı fark ettim, onları güçlendirmeye çalıştım. Bu da kendiliğinden oldu aslında, burada gittiğim yoga dersleri ile. Bir proje defterim var okuduklarımdan notlar aldığım, aklıma gelenleri yazdığım. Her şey çok dağınık içindeki. Anahtar kelimeler gibi saçılmış yazılar. Anahtar kelimeler de var projeyle ilgili. Dans ederken ne hissediyorsunuz demiştim birkaç kişiye onların cevapları var.

Eski bir defter bu, Ankara’dayken almıştım. Proje defteri yaptıktan sonra fark ettim arkasındaki çok milliyetçi yazıyı! ve biraz değiştirdim. Keşke videoya çekseydim dedim karalarken, çok geç gelmişti ama aklıma bu. Bu da bir performans!

Buradaki ev arkadaşlarım bugün gittiler. Artık yalnız kalacağım, Nazareth üst katta tabii, çok yalnız sayılmam. Taina bana piyano öğretiyordu. Ona notaları bir arada tutan ne diye sordum, nasıl tek tek nota değil de bir melodi oluyorlar. “Scale” dedi ölçü diye mi çevriliyor bilmiyorum. Ölçü ne diye sordum, bunu düşüneceğini söyledi, ne işe yaradığını söylemek kolay ama ne diye sorunca kolay olmuyormuş söylemesi. Aynı ölçü içindeki hangi notayı çalarsan çal bir parça gibi olur dedi. Bu dansta nasıl olur diye düşünüyorum bu ara. Nasıl müziğin yaptığı gibi birleşir hareketler, müziği bir arada tutan ölçüyse hareketi dans yapan ne? Müzikteki farklı enstrümanların farklı seslerin birlikteliği, farklının birlikteliği dansta nasıl olur? Birleştirici bir ortak zemin nasıl kurulur? -Ülke gündeminden bahsediyorum gibi hissettim bir an.- Daha önce bir müzik aleti çalmadım küçük denemeler dışında. Müziği, nasıl üretildiğini pek anlayamazdım. Kulağımdan çok gözüm çalıştığı için. Öylesine elime alıp bir aleti çalmayı denediğimde çıkan sesler hep birbirinden ayrı notalar olurdu bir melodi yerine. Ezgi aldığında öyle olmazdı ama, Ezgi ya adı 🙂 Şimdi biraz uğraşınca anlıyorum gibi yavaş yavaş. Bir melodiyi öğrenince ondan yola çıkıp başka melodiler yaratmak daha kolay oluyor. Nasıl işlediğini anlıyorsun denedikçe. Hangi tuştan hangi sesin çıktığını öğreniyorsun. Dansta da hareket setleri öğretiyorlar hep, piyanoda parçalar öğrenmek gibi. Bedenin öğreniyor, alışıyor, nasıl çalıştığını kavrıyor. Sonra sen de üretmeye başlıyorsun, biraz öğrendiğin setlerden, biraz kendi bedeninle hareket ederken oluşuveriyor yeni setler. Kendi kendime bildiğim doğaçlama çalışmalarını yaparken de mesela aklıma yeni çalışma fikirleri geliyor, şöyle bir şey de olabilir diyorum. Belki onları da yazmalıyım buraya, yaptığım çalışmaları, aklıma gelenleri. Yarın fotoğraflayayım bari güzelce yaptıklarımı, biraz daha detaylı anlatabilirim böylece.

Bir de Performans kitabını okuyorum bu ara. Geçen gün okurken bir sürü şey gelmişti aklıma, 20.yy’da sokaklarda yüzlerce insanla yapılan performanslardan bahsediyordu. Bu notları da detaylıca yazayım sonra.

Bu aralar biraz daha yoğunlaşıyorum gibi projeye, belki burada da daha çok dans/performans olur.

nasıl çıkar performanslar?

Leave a Reply

