Hoş bilezik ve Khosh Bilazig

Geleneksel danslara bakıyordum. Khosh Bilazig diye bir oyun gördüm, hmm bakayım Türkiye’de var mıymış bu oyun dedim. Küçük bir youtube araştırması sonucunda gördüm ki bizde de Hoş Bilezik adıyla Erzurum yöresi oyunu diye geçiyor. Ama Youtube’daki çeşitli düğün videolarına bakılırsa Hoşbilezik; Yozgat, Çorum, Sivas, Bayburt, Tokat, Erzincan’da da oynanıyor. (Ermeniler’in önceden çok yoğunlukla yaşadığı yerler hep buralar) Özellikle birçok köy düğünü videosu bulmak mümkün. İnternet üzerinde bu oyun hakkında pek bilgi bulamadım. Vikipedi’de Erzurum Oyunları başlığında adı geçiyor. Bir de diyor ki Vikipedi “Bar, antropologlara göre Türklerin orta Asya’dan getirdikleri milli bir oyundur.” Bar, Ermenice’de dans demek. Ermeniler de biz buraya gelmeden önce bu topraklarda yaşadıklarına göre, belki de zaten burdaydı o dans, bu coğrafyanın dansıydı, belki. Ermeni bir arkadaşıma sordum bir anlamı var mı Khosh Bilazig’in diye, ilk defa duyduğunu söyledi. Bir anlamı olmayabilir yani Ermenice’de, Türkçe’den geçmiş olabilir ismi. Bilezik gibi iç içeydiyse kültürlerimiz önceden.

 

Hoş bilezik ve Khosh Bilazig

Leave a Reply

