itiraf ediyorum halk oyunlarına karşı bir önyargım varmış.

img_6460

İlkokuldaki folklor oyunlarından, halk oyunu yarışmalarından, bir yerlerde halaya girmeyi deneyip atamadığım adımlardan belki. Halk danslarını öğrenmeye çekingen kalma hali, bir önyargı varmış bende. Baardia Lab’dan (perşembe günleri çalışmalarına katıldığım amatör grup) Mariam’le onun 6-7 yıldır dans ettiği Karin grubu’ndaki dansçılarından birinin verdiği bir derse gittik. Kyle Karin’in Ermenistan’da halk dansları konusunda tekel olduğunu söylüyor. Kyle burada LGBTİ derneğinde çalışıyor, geçtiğimiz yıl eşcinsel olduğunu bir yazıda açıkladığı için beş aydır devam ettiği halk oyunları kursundan hocası tarafından kovulmuş. Burası oldukça homofobik bir ülke. Haberi şurada. Meğer Mihran bana aylar öncesinden yollamış bu haberi, sonra ben burda Kyle ile tanışmışım, haberi unutup. Tesadüfler ülkesi. Küçük ya ondan. Neyse Mariam’le gittiğimiz ders geleneksel Ermeni giysileri, halı, kilimlerinin de yapıldığı bir yerdi. Karin Ermeniler’in Erzurum’a verdikleri isim. Bu merkezde de Erzurum’dan geleneksel kadın giysileri vardı. Kırmızılı mavili olan düğünlerde giyilirmiş. Şimdilerde gelenekseli modernle birleştiren giysiler yapıyorlarmış günlük kullanım için. Biz vardığımızda başlamıştı ders, herkes de her adımı biliyordu. Mariam arada bana ayrıca adımları gösteriyor, sonra katılıyorduk, onlar değişik koreografiler yaparken çıkıyor ayrı çalışıp yeniden giriyorduk. Mariam bana sağ sol, şimdi bir iki diyordu ama ben kendimi tamamen o dalgaya bırakıp adımları yanlış atsam bile o aynı dalgada olma hissini yaşamak istiyordum. Halk dansları nasıl ortaya çıktı acaba diye düşünüyordum Kyle’a gittiğimiz kursta. Böyle kurslarda öğretildiği gibi adım adım aktarılmamış olmalı. Dans ederken, denerken, taklit ederek öğreniyordur çocuklar mesela. Muhtemelen önce ayakları rasgele hareket ediyordur zamanla öğreniyorlardır doğru adımları. Ben de öyle öğrenmek istiyorum, yavaş yavaş önce o dalganın içine girip deneye deneye. O beraberliği hissederek, bütünden koparmadan hareketleri. Biz şimdi her şeyi parçalara bölerek öğreniyoruz, sonra birleştiriyoruz onları. Salonlarda adımları sayarak öğrenmekle düğünlerde öğrenmek çok farklı olmalı.

img_6338

Adımları doğru atmaya çalışmak ya da o enerjiyle birlikte gidip aynı dalgada olmak arasında seçim yapmam gerekiyor çoğu zaman. Basit adımlar olursa eğer o zaman düşünmeden o his içerisinde olabiliyorum. Özellikle çemberin getirdiği his çok farklı. Düz çizgide çok birşey hissetmiyorum ama çember olduğumuzda çok ayrı bir his oluyor. Karşımda, yanımda, her yanımda aynı şekilde hareket eden ayaklar kollar. Kendini salınıma bırakmak. Güçlü bir his. En çok ellerin parmaklarla kenetlendiği el ele tutuşma pozisyonunu seviyormuş Mariam, yanımdakini daha çok hissedebildiği için.

img_6477

Kyle’ın grubunu izlerken bacakların çok aktif olduğunu düşündüm. Eller birarada tutuyor, çoğu zaman serbest değiller, birbirine bağlılar. Ellerin bağlı olduğu sürece ayakların serbest halk danslarında. Adımlar en temelde duruyor, hareketler basit herkesin yapabileceği hareketler. Hep aynı hareketler tekrar ediyor, nakarat. Hızlanınca yarattıkları etki çok güçleniyor. Seni de çağırıyor sanki o yarattıkları enerji, müzikteki ritim. Ses çıkarıyorlar, nidalar atıyorlar, o da enerjiyi yükseltiyor çok. Kyle’ın grubunun dansının bitmesine yakın pastalar, meyveler geldi. Birinin doğumgünü mü ne diye düşünürken Kyle Ordu Günü (bir resmi kutlama günü) olduğunu söyledi. Bugünde erkeklere hediyeler vermek bir gelenekmiş. Erkeklerin hepsine üzerinde asker olan bir kupa ve ingiliz anahtarı (diye sanıyorum) şeklinde bir kalıp çikolata hediye ettiler. Gruptan bir adam, ordunun ne kadar önemli olduğunu, sadece erkeklerin günü olmadığını çünkü kadınların da askerler doğurup yetiştirdiklerini söylediği bir konuşma yaptı. Ordu hepimizin dedi. Kyle bana çevirdi. Sonra pastalar yendi, şaraplar içildi, ordu şerefine.

 

 

 

itiraf ediyorum halk oyunlarına karşı bir önyargım varmış.

Leave a Reply

